Doradca BHP

Pobierz BEZPŁATNIE Gotowe Listy Kontrolne i Zadbaj o Bezpieczeństwo oraz Ergonomię Twojego Miejsca Pracy!

Zobacz na stronie WWW »

Doradca BHP

22.04.2024 r.

 

Doradca BHP

 

Drogi Czytelniku!

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy to jedna z kluczowych odpowiedzialności pracodawcy, która ma istotny wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Jednakże, oprócz zagadnień związanych bezpośrednio z warunkami fizycznymi, coraz większą uwagę należy zwracać także na czynniki psychospołeczne, takie jak stres zawodowy czy organizacja pracy. W kontekście tych wyzwań pojawia się pytanie: jak przyprowadzenie zwierząt do pracy wpisuje się w starania o stworzenie bezpiecznego i sprzyjającego dobrostanowi środowiska pracy? Obecnie nie istnieją bezpośrednie przepisy regulujące możliwość przyprowadzania zwierząt do miejsca pracy, co rodzi wiele wątpliwości i rozbieżności interpretacyjnych. Jednakże, zastanawiając się nad tą kwestią, warto zastanowić się nie tylko nad aspektem bezpieczeństwa, ale również nad wpływem obecności zwierząt na atmosferę w miejscu pracy oraz samopoczucie pracowników. O szczegółach przeczytasz w kolejnym wydaniu "BHP w firmie".

ODBIERZ PREZENT - BEZPŁATNY EGZEMPLARZ DO TESTU! »

Iga Wall-Majcher

redaktor prowadząca "Bhp w firmie"

 

Pobierz BEZPŁATNIE Gotowe Listy Kontrolne i Zadbaj o Bezpieczeństwo oraz Ergonomię Twojego Miejsca Pracy! »

 
 

Doradca BHP

 
 

W najnowszym wydaniu:

Przegląd zmian w prawie

Hałas w miejscu pracy – źródła, skutki i środki zaradcze

Wypadki przy pracy zdalnej – nowe wyzwania bezpieczeństwa

Temat numeru

Wypadek pracownika tymczasowego – obowiązki pracodawców z uwzględnieniem kompetencji kontrolnych inspektorów PIP

Ocena ryzyka zawodowego

Monter instalacji fotowoltaicznych – jak przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego

Ochrona ppoż

Bezpieczeństwo pożarowe dla pracowników: praktyczne wskazówki i najważniejsze aspekty

Orzecznictwo sądowe

Rozszerzona odpowiedzialność za wypadki przy pracy: najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Szkolenia bhp

Fizjoterapeuta – wszystko na temat badań, szkoleń i wypadków przy pracy

Odpowiedzi na pytania Czytelników

Kto jest organizatorem szkoleń

CHCĘ POBRAĆ BEZPŁATNY EGZEMPLARZ DO TESTU »

 
 

Doradca BHP

 
 

BHP przy monitorach ekranowych po zmianach prawnych

BHP przy monitorach ekranowych po zmianach prawnych

W książce eksperci bhp odpowiadają na pytania, m.in.:

• Czy oświadczenie pracownika zwalnia pracodawcę z odpowiedzialności

• Kiedy wiadomo, że pracownik pracuje połowę czasu z laptopem

• Jak sprawdzić, czy stanowisko jest zgodne z przepisami

• Czy pracodawca musi zapewnić dwa monitory

• Jakie konsekwencje grożą za niedostosowanie stanowisk do nowych przepisów

• Czy można ustalić, że pracownik wykorzystuje własne materiały i narzędzia pracy

Zamów już dziś »

 
 

Przetestuj portal i odbierz kamizelkę odblaskową w prezencie! »

 
 

Jak określić odpowiednie natężenie oświetlenia do pracy z komputerem po zmianach w przepisach

W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, pojawiły się w komórce wątpliwości dotyczące oświetlenia tych stanowisk pracy. W załączniku do starego rozporządzenia [w pkt. 9.1, ppkt (a] była mowa o tym, że poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach. Polskie Normy wskazują, że natężenie oświetlenia na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe powinny wynosić 500 lux przy pracy stałej, dopuszczane jest natężenie 300 lux przy pracy dorywczej. Po zmianach załącznik do rozporządzenia w tej materii nie powołuje się wprost na Polskie Normy, zapis brzmi: "oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac". A zatem, czy to oznacza, że nie musimy już kierować się wymogami Polskiej Normy i jest to pozostawione uznaniu pracodawcy?

Rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiska wyposażonych w monitor ekranowy zawiera przepisy szczególne, które mają pierwszeństwo stosowaniu przed pozostałymi przepisami dotyczącymi organizacji stanowisk pracy. Sytuacja, w której w rozporządzeniu uchylono odwołanie do Polskich Norm w zakresie oświetlenia jednoznacznie wskazuje na brak obowiązku ich stosowania w przypadku organizacji komputerowych stanowisk pracy. Pracodawca ma jedynie zapewnić komfort pracy wzrokowej, a ewentualne ustalenia w tym zakresie nie muszą już być realizowane w powiązaniu z wymaganiami wynikającymi z PN. W tym zakresie należy się skonsultować przykładowo z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, którego rolą jest między innymi doradztwo w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii pracy.

Oświetlenie – uproszczone wymogi

Obowiązujące przez wiele lat wymogi w zakresie BHP oraz ergonomii na komputerowych stanowiskach pracy w kwestii oświetlenia odwoływały się do Polskich Norm. Nowy załącznik do rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zobowiązuje pracodawcę wyłącznie do zapewnienia właściwego poziomu komfortu pracy wzrokowej. W szczególności oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac. Należy ponadto ograniczyć olśnienie bezpośrednie od:

  • opraw,
  • okien,
  • przezroczystych lub półprzezroczystych ścian,
  • jasnych płaszczyzn pomieszczenia.

Ważne jest również graniczenie olśnienia odbiciowego od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy.

Stosowanie Polski Norm w zakresie oświetlenia stanowiska pracy z komputerem

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia można przyjąć, niezależnie od wspomnianego dobrowolnego charakteru w zakresie stosowania PN, że pracodawca nie musi się do nich obecnie odwoływać w kontekście organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitor ekranowe. Należy również przyjąć, że brak odesłania do PN sprawi, iż kontrolujący komputerowe stanowiska inspektor PIP nie będzie oczekiwali, aby warunki w zakresie oświetlenia spełniały wymogi zawarte w PN. Należy bowiem mieć na względzie, że przepisy rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowy mają charakter szczególny względem przepisów przykładowo rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp.

Reasumując, usunięcie wymogu stosowania i tak dobrowolnych PN z załącznika do rozporządzenia jednoznacznie wskazuje na brak obowiązku stosowania ich zarówno w ramach dotychczasowych, jak i przyszłych komputerowych stanowisk pracy. Jeżeli inspektor pracy przyjdzie i wyda nakaz administracyjny stosowania ich należy się odwołać. Odwołanie kieruje się wówczas do okręgowego inspektora pracy w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji uwzględniając brak bezpośredniej podstawy prawnej do stosowania PN na gruncie obowiązujących przepisów regulujących problematykę oświetlenia komputerowych stanowisk pracy.

Podstawa prawna:

  • załącznik rozporządzenia rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. nr 148, poz. 973 ze zm.).

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

 
 

Zamów ze specjalnym rabatem »

 
 

Czy instruktaż stanowiskowy może prowadzić mistrz pracujący

Pytanie: Czy instruktorem szkolenia stanowiskowego może być pracownik zatrudniony na etacie fizycznym, np. na stanowisku mistrza pracującego?

Nie zwlekaj Pobierz BEZPŁATNY egzemplarz do testu »

Czy instruktaż stanowiskowy może prowadzić mistrz pracujący

 
 

Udział służb BHP w inwestycjach zakładowych – rozbudowa pomieszczeń

Projekty inwestycyjne w zakładach pracy wiążą się z wprowadzaniem szeroko pojętych zmian. Zmiany te muszą zostać wdrożone w sposób bezpieczny i zapewniać bezpieczeństwo przez cały ich okres użytkowania. Dlatego też, pracownicy służb BHP proszeni są o zaopiniowanie przyjętych założeń do realizacji danego projektu, oraz na bieżąco uczestniczą w całym projekcie. Warto jednak wiedzieć, jakie działania w tym zakresie powinna podejmować służba BHP. W tym artykule poznasz zakres zaangażowania służby BHP w inwestycje zakładowe na przykładzie projektu rozbudowy jadalni pracowniczej.

Czytaj więcej »

 
 

Doradca BHP

 
 
 

Zarządzaj swoim kontem:

 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
Doradca BHP

Wiarygodna
firma

Doradca BHP

Atest
antyspamowy

Doradca BHP

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »