Transport NEWS

Sprawdź

Zobacz na stronie WWW »

Transport NEWS

23 kwietnia 2024 r.

 

TransportNews

 

Szanowny Czytelniku

Szanowny Czytelniku

Przepisy nakładające na zagranicznych przewoźników obowiązek rejestracji w systemie SENT mają wejść w życie 1 lipca 2024 r. Wcześniej rząd zapowiadał wprowadzenie tego obowiązku od 1 stycznia 2025 r. Chodzi o lepszą kontrolę nad transportami wykonywanymi przez przewoźników ukraińskich, którzy na podstawie decyzji Unii Europejskiej są zwolnieni z konieczność posiadania zezwoleń transportowych. Był to jeden z kluczowych postulatów polskich przewoźników protestujących na granicy z Ukrainą. Domagali się oni wzmocnienia kontroli prowadzonych przez ITD, KAS i policję pod kątem wyłapywania nieuprawnionych i nieobjętych umową UE-Ukraina przewozów kabotażowych i typu cross-trade. Rząd potwierdził, że zdarzają się przypadki „wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia uprawniającego do jednokrotnego przejazdu przez lub na terytorium kraju, poprzez m.in. niewypełnianie blankietu tego zezwolenia”. Planowane zmiany przepisów przyczynią się do skuteczniejszej kontroli tych zezwoleń. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi informacjami z bieżącego wydania "Zarządzającego transportem".

W nadchodzącym numerze znajdziesz również takie porady, jak:​

Czy posiadając prawo jazdy kat. B+E, kierowca może uzyskać kartę do tachografu - bez ukończenia kursu doszkalającego - na samochód do 3,5 t. będący pomocą drogową?

Pakiet mobilności zobowiązał kierowców do wprowadzania wszystkich aktywności na kartę do tachografu (za pomocą wpisów manualnych). Ale jak należy postąpić przygotowując pojazd do trasy (podstawiając pod załadunek, tankując). Czy należy za te aktywności wypisać urlopówkę czy zrobić wpis manualny? Czy można wystawić jedną urlopówkę oraz dokonywać tych aktywności w trybie OUT na tachografie?

Posiadam ciężarówkę i świadczę usługi transportowe. Wynająłem parking pod bazę eksploatacyjną firmy. Z obawy o kradzież lub zniszczenie aut zamontowałem monitoring. Czy wydatki poniesione na monitoring wizyjny można zaliczyć do kosztów?

 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Któryś z tematów Cię zainteresował? Przetestuj bezpłatny numer i przeczytaj więcej >>

Mariusz Jendra
redaktor prowadzący „Zarządzający Transportem”

 

PS  Z okazji Dnia Kierowcy Międzynarodowego, które obchodzone jest 10 maja przygotowaliśmy dla Ciebie prezent BEZPŁATNY e-book: Jak rozłożyć w czasie rekompensaty i odpoczynki, żeby nie łamać przepisów.

 

Czy przerwy w jeździe i pracy nakładają się?

Czy przerwa - wynikająca z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców - może być wykonana tylko raz po 6 godz. pracy? Jak w związku z tym rozumieć art. 5 ust. 1 Dyrektywy 2002/15/WE w myśl której „osoby wykonujące czynności związane z przewozem w transporcie drogowym, bez uszczerbku dla art. 2 ust. 1, w żadnych okolicznościach nie będą pracować dłużej niż sześć kolejnych godzin bez przerwy"? Sformułowanie „w żadnych okolicznościach” wskazuje na konieczność wykorzystania przerwy w każdym wypadku, gdy przekracza ona 6 godzin. Z kolei jednak art. 27 ust. 4 ustawy o czasie pracy kierowców stwierdza, że w przypadku wykorzystania przerwy wynikającej z art. 7 Rozporządzenia 561/2006, przerwa po 6 godzinach pracy nie obowiązuje. Znaczyłoby to na prawidłowość sytuacji, w której - po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu kierowca wykorzystuje przerwę trwającą 45 minut, a później wykonuje pracę (jazda poniżej 4,5 h + młotki) przez np. 7-9 godzin bez żadnej przerwy.

W przypadku rozpoczęcia dniówki jazdą i wykonanie przerwy najpóźniej po czterech i pół godziny jazdy, kierowca zwolniony jest z dodatkowej przerwy w czasie pracy.

Przerwy kierowcy uregulowane w przepisach krajowych oraz unijnych odnoszą się zarówno do ogólnego czasu pracy jak i samego czasu jazdy kierowcy - co nie zawsze jest zbieżne. W przypadku kierowców mających obowiązek stosowania tachografu muszą być przestrzegane zarówno przerwy w jeździe, jak i w czasie pracy.

Przywołana dyrektywa unijna numer 2002/15/WE stanowi dla krajów członkowskich pewną wskazówkę, która musi być wdrożona w każdym kraju członkowskim, co w krajowym systemie prawnym znalazło odzwierciedlenie między innymi w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.

Kierowca odbył obie wymagane przerwy

Podany w pytaniu przykład dnia pracy: po 4,5 godziny prowadzenia pojazdu kierowca wykorzystuje przerwę trwającą 45 minut, a później wykonuje pracę (jazdę poniżej 4,5 h + młotki) przez np. 7-9 godzin bez żadnej przerwy - nie stanowi naruszenia przepisów art. 7 rozporządzenia 561/2006 (WE), jak również nie stanowi naruszenia art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców. Dzieje się tak, ponieważ kierowca wykorzystał przerwę zarówno w czasie jazdy, jak i w czasie pracy.

Warto także podkreślić, iż przerwa z ustawy o czasie pracy kierowców musi być wykorzystana najpóźniej po sześciu godzinach pracy, a nic nie stoi na przeszkodzie żeby taką przerwę odbyć wcześniej w całości lub w częściach.

Przepisy nie są zbieżne

Kierowcy zawodowi, którzy mają obowiązek stosowania tachografów muszą przestrzegać zarówno przepisów krajowych w zakresie czasu pracy, jak również unijnych w zakresie czasu prowadzenia, przerw i odpoczynków.

Niestety nie wszystkie przepisy są zbieżne, a w przypadku przerw - obydwie regulacje zupełnie odmienne określają obowiązki w zakresie ich wykonywania.

Krajowa ustawa o czasie pracy kierowców przewiduje bowiem konieczność odbywania przerw w czasie pracy. Niewątpliwie prowadzenie pojazdu dla zawodowego kierowcy stanowi jego podstawową aktywność zaliczaną do jego czasu pracy, ale oprócz tego cały szereg innych czynności jest wliczanych do ogólnego czasu pracy. Wobec tego może się zdarzyć sytuacja, iż kierowca musi wykonać przerwę w jeździe wcześniej niż po czterech i pół godzinie. Posłużmy się przykładem żeby to rozjaśnić.

Zgodnie z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców, najpóźniej po sześciu godzinach pracy kierowca zobowiązany jest do wykonania przerwy w czasie pracy. Nasz kierowca rozpoczął pracę o godzinie 6.00 i do godziny 9 wykonywał tzw. „inną pracę” (zgodnie z art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców czynności administracyjne takie jak pobranie dokumentów oraz obsługa codzienna i naprawa pojazdu stanowi czas pracy kierowcy).

Wobec tego rozpoczynając jazdę o godzinie 9.00 najpóźniej o godzinie trzynastej kierowca musi wykonać przerwę w czasie pracy.

Gdyby więc kierowca, po wykonaniu innych prac, jechał ciągle przez cztery i pół godziny, czyli stosował wyłącznie przepisy unijne określone w rozporządzenia 561/2006 (WE), naruszałby krajowe uregulowania o czasie pracy i w takiej sytuacji kontrolerzy nałożyliby karę na firmę w wysokości 300 złotych za nieudzielenie przerwy w czasie pracy.

Taka przerwa w czasie pracy zaliczana jest także jako przerwa w prowadzeniu pojazdu, co inaczej mówiąc oznacza, że kierowca nie musi robić dodatkowej przerwy (art. 27 ust. 4 ustawy o czasie pracy kierowców).

Jak odbierać oba rodzaje przerw?

Najczęściej jednak kierowca rusza w trasę tuż po rozpoczęciu dniówki, wobec tego może przestrzegać tylko przerw w czasie jazdy, nie zapominając jednak, że obowiązują w tym zakresie także regulacje krajowe.

Oznacza to, że w sytuacji rozpoczęcia dniówki jazdą i wykonanie przerwy najpóźniej po czterech i pół godziny jazdy, kierowca zwolniony jest z dodatkowej przerwy w czasie pracy.

Wspomnieć także należy, iż zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców, w przypadku pracy do sześciu godzin, kierowca nie ma w ogóle obowiązku wykonywania przerw w pracy. Natomiast powyżej tej normy, ale do dziewięciu godzin - przerwa musi wynosić co najmniej pół godziny. Powyżej dziewięciu godzin musi już trwać co najmniej - czterdzieści pięć minut.

Oczywiście przerwy w pracy można podzielić na krótsze okresy trwające co najmniej piętnaście minut.

Te zasady nie obowiązują jednak kierowców pracujących na liniach regularnych o długości trasy do 50 kilometrów – czyli w praktyce komunikacji miejskiej i podmiejskiej oraz nie dotyczą kierowców zwolnionych z obowiązku stosowania tachografów, którzy nie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

Adam Janus

ekspert transportu drogowego

 

Czytaj więcej »

 
 

TransportNews

 
 

Jeszcze więcej porad dotyczących tematyki transportu

 

Zarządzaj swoim kontem:

 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
TransportNews

Wiarygodna
firma

TransportNews

Atest
antyspamowy

TransportNews

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »