Szkoły i przedszkola stają dziś przed koniecznością wdrażania skutecznych procedur ochrony informacji cyfrowych. Dbałość o bezpieczeństwo nie ogranicza się wyłącznie do danych osobowych – obejmuje również dokumentację dotyczącą zarządzania incydentami, zasady bezpiecznego korzystania z internetu, karty dostępowe oraz szybkie reagowanie na przypadki cyberprzemocy.
Prawo Unii Europejskiej definiuje „cyberbezpieczeństwo” jako zbiór działań niezbędnych do ochrony sieci i systemów informatycznych, ich użytkowników oraz innych osób przed zagrożeniami związanymi z bezpieczeństwem cyfrowym.
Natomiast „cyberzagrożenie” to każda potencjalna okoliczność, zdarzenie lub działanie, które może wyrządzić szkodę, spowodować zakłócenia lub w inny sposób negatywnie wpłynąć na sieci, systemy informatyczne, ich użytkowników oraz inne osoby.
Wszystkie sytuacje, w których wykorzystywane jest oprogramowanie lub elektroniczne przetwarzanie danych, są narażone na wystąpienie cyberzagrożeń.
Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia zwłaszcza z oprogramowaniem czy też elektronicznym przetwarzaniem jakichkolwiek danych, mogą zatem wystąpić cyberzagrożenia.
Aspekty prawne cyberbezpieczeństwa w szkole
Zapewnienie cyberbezpieczeństwa w placówkach edukacyjnych to znacznie więcej niż wdrożenie przepisów RODO. Instytucje te muszą również przestrzegać innych regulacji, które zobowiązują do ochrony wszelkich danych, nie tylko tych o charakterze osobowym. Ochronie podlegają m.in. dane dostępowe, takie jak karty wstępu do budynków, a także dane umożliwiające zarządzanie systemami technicznymi, np. przeciwpożarowymi. Dlatego niezwykle istotne jest, by szkoły i przedszkola zwracały uwagę na szeroki zakres przepisów
Przykałdowo dyrektywa NIS 2 wyznacza m.in. obowiązki tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW) w zakresie cyberbezpieczeństwa dla danych zarówno osobowych jak i innych niż osobowe.
Zaliczenie do jednej z kategorii PKW opiera się na skomplikowanym systemie klasyfikacji i samoidentyfikacji. W praktyce samorządowe jednostki budżetowe (w tym szkoły i przedszkola) zaliczone będą do kategorii podmiotów ważnych. W przypadku niepublicznych przedszkoli i szkół prawdopodobieństwo klasyfikacji do kategorii PKW jest natomiast bardzo niskie.
Przepisy ustanawiają m.in. obowiązek wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, prowadzenia związanej z nim dokumentacji i zgłaszania incydentów krytycznych. Podmiot ważny będący podmiotem publicznym powinien opracować system zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z załącznikiem nr 4 do uksc zm.
|