Transport NEWS

Od kiedy?

Zobacz na stronie WWW »

Transport NEWS

07.05.2020 r.

 

TransportNews

 

Drodzy Czytelnicy!

Czeka nas rewolucja w zakresie elektronicznych opłat za drogi. Płatności będziemy dokonywać przez aplikację, system opłat przejmie skarbówka, a do taryfikatora dojdzie 5 nowych kar. W tym kara 1.500 zł za jazdę, gdy urządzenie do opłat utraciło łączność z systemem. Krajowa Administracja Skarbowa ma przejąć elektroniczny system opłat drogowych od GITD już 1 lipca tego roku. W pierwszym okresie po uruchomieniu systemu satelitarnego oba systemy mają działać równolegle, po czym system radiowy zostanie wyłączony. Kiedy? Tego dowiesz się z tekstu Opłaty drogowe będziemy płacić przez komórkę, za to kary wzrosną. Jeśli nie jesteś jeszcze prenumeratorem naszych magazynów i nie masz dostępu do tego tekstu, nie zwlekaj, pobierz pierwszy numer "Kierowcy w firmie" za darmo.

A w majowym numerze magazynu "Kierowca w firmie" znajdziesz też m.in. następujące artykuły:

Przedsiębiorcy mogą dostać dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób oraz środki na składki na ubezpieczenia społeczne. Ile możesz dostać na jednego kierowcę i jak wykazać spadek obrotów?

Z powodu epidemii koronawirusa prace nad pakietem mobilności, a w konsekwencji także wejście w życie zawartych w nim przepisów, mogą się opóźnić o kilka miesięcy. Nie wiadomo też, czy w pakiecie nie zostaną dokonane kolejne zmiany. Na co musisz się przygotować?

Najważniejsze zmiany dotyczą: zakazu odbywania odpoczynków w kabinie, odpoczynków skróconych w ciągu dwóch kolejnych tygodni, odbierania regularnych odpoczynków tygodniowych poza krajem i powrotów kierowcy do kraju w określonych odstępach czasu. Co dokładnie się zmieni?

W czasie epidemii koronawirusa zalecane jest ograniczenie kontaktów z innymi osobami do minimum. Czy w związku z tym przedsiębiorca ma prawo odłożyć sczytanie danych z kart do tachografu z powodu obawy o zdrowie swoje i kierowców?

Serdecznie polecam :) Nie czekaj, pobierz aktualny numer za darmo »

A w dzisiejszym e-letterze mamy dla Ciebie tekst o tym, gdzie w aktach osobowych umieścić dokumentację związaną z badaniami lekarskimi kierowcy.

Aldona Kapica
specjalista z zakresu transportu drogowego
redaktor prowadząca magazynu „Kierowca w firmie” i portalu Transport-expert.pl

PS. Pamiętaj, że jeśli jesteś prenumeratorem naszych magazynów „Kierowca w firmie” i „Firma transportowa”, to przy zakupie dostałeś również darmowy dostęp do tych magazynów w wersji on-line.

  • Każdy kolejny numer pojawia się tam już na kilka dni przed dostarczeniem Ci wersji papierowej.
  • Dodatkowo cały czas w zakładce Koronawirus/Koronawirus umieszczamy teksty o bieżących zmianach w prawie transportowym, związanych z epidemią.
  • A w zakładce Lista wydań/Lista wydań masz darmowy dostęp do wszystkich archiwalnych numerów.

Wszystko to znajdziesz pod adresami:

 

W majowym numerze magazynu "Kierowca w firmie" przeczytasz również

Odbierz DARMOWY numer »

Czytaj więcej »

 
 

TransportNews

 
 

Nie jesteś pewien, jak zastosować się do zmiany w prawie? Pokażemy krok po kroku jak się przygotować. Sprawdź »

 
 

Wymogi służb kontrolnych

 

Gdzie w aktach osobowych umieścić badania lekarskie kierowcy?

Zasadą jest, że oświadczenia i dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych przechowuje się w porządku chronologicznym oraz numeruje, przy czym każda z części akt osobowych zawiera wykaz znajdujących się w niej oświadczeń lub dokumentów. Od tej zasady przewidziano dwa wyjątki.

Pierwszy dotyczy części D akt osobowych, w której dokumenty muszą być pogrupowane tematycznie w zbiory D1, D2 itp. – każdy musi zawierać komplet dokumentów dotyczących jednej kary porządkowej. Pracodawca może też zastosować tę zasadę wobec pozostałych części (A, B i C) akt osobowych, grupując dokumenty powiązane ze sobą tematycznie, przechowywane w poszczególnych częściach.

Skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich powinny być przechowywane zarówno w części A, jak i w części B akt osobowych. Z uwagi na obowiązek dublowania tej dokumentacji w dwóch częściach akt osobowych, warto rozważyć przechowywanie w części A oryginału skierowania i orzeczenia z badań wstępnych oraz kopii skierowań i orzeczeń wystawionych na podstawie badań okresowych i kontrolnych, natomiast w części B odwrotnie – kopię skierowania i orzeczenia z badań wstępnych oraz oryginały skierowań i orzeczeń wystawionych po przeprowadzeniu badań okresowych i kontrolnych pracownika.

Gdyby pracodawca zdecydował się na wprowadzenie dodatkowego podziału części A, B i C akt osobowych, te dokumenty będzie przechowywał jednocześnie np. w części A2 i w części B3. Brak takiego podziału powoduje, że dokumenty te będą wpinane do części A i B akt osobowych pracownika w porządku chronologicznym, czyli zgodnie z datą ich wpływu do kadr.

Podstawa prawna:

  • § 3 pkt. 1 i pkt. 2 lit. r oraz § 4 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2369).

Karol Lankamer

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i czasu pracy kierowców, były pracownik PIP, wspólnik w firmie doradczo-szkoleniowej Pogotowie Kadrowe

Czytaj więcej »

 
 

Zobacz nasze e-booki

Zobacz nasze e-booki Zobacz nasze e-booki
Pobierz » Pobierz »

 
 

Jeszcze więcej porad dotyczących tematyki transportu

 

Zarządzaj swoim kontem:

 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
TransportNews

Wiarygodna
firma

TransportNews

Atest
antyspamowy

TransportNews

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »