Zarzadzanie w Ochronie Zdrowia

Karta teleporady

Zobacz na stronie WWW »

Zarzadzanie w Ochronie Zdrowia
 
 

28 maja 2020 r.

 

Koronawirus w Polsce - bądź na bieżąco

 
 

BAZA WIEDZY

 

Jak dokumentować teleporady i obsługiwać system do ich udzielania

W celu uproszczenia procedur związanych z udzielaniem świadczeń mających na celu przeciwdziałanie COVID-19 uruchomiono system teleporad, których placówki medyczne i lekarze mogą udzielać za pośrednictwem specjalnej aplikacji. Sprawdź, jak ją obsługiwać i jak w uproszczony sposób dokumentować teleporady.

Świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, udzielają podmioty wykonujące działalność leczniczą lub lekarze i lekarze dentyści, wpisani do specjalnego wykazu. Wykaz opracowuje dyrektor OW NFZ w porozumieniu z wojewodą i ogłasza w drodze obwieszczenia wojewody.

System teleinformatyczny do obsługi teleporady umożliwia nawiązanie kontaktu między pacjentem a pracownikiem medycznym w celu uzyskania porady lekarskiej i świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, bez konieczności osobistego kontaktu.

Dostęp do systemu odbywa się przez aplikacje:

Pracownik medyczny, który chce udzielać teleporady, musi utworzyć dla siebie imienne konto w systemie. CSIOZ przekazuje dane o zarejestrowanych pracownikach medycznych do NFZ, w celu wpisania personelu do wykazu opracowywanego przez dyrektora OW NFZ w porozumieniu z wojewodą i w celach rozliczeniowych teleporad. Każda teleporada zrealizowana w ramach systemu CSIOZ jest bowiem finansowana ze środków NFZ.

W celu korzystania teleporady pacjent przez aplikację wypełnia formularz kontaktowy, w którym podajeadres poczty e-mail, gdyż na ten adres będzie przesłana wiadomość, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop, z którego korzysta pacjent musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. 

Ponadto w zgłoszeniu pacjent podaje niezbędne dane osobowe, zapoznaje się i potwierdza warunki korzystania z systemu, klauzulę informacyjną oraz potwierdza inne niezbędne oświadczenia. Tym samym przyjmuje do wiadomości i potwierdza, że podawane przez niego dane, zwłaszcza dane osobowe, są prawdziwe i aktualne, oraz że brak jest możliwości uzyskania porady lub teleporady u lekarza POZ, do którego złożył deklarację wyboru.

Świadczeniodawca udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 prowadzi dokumentację medyczną w postaci karty teleporady, która powinna zawierać następujące elementy:

  1. oznaczenie pacjenta, tj.:
  • imię i nazwisko,
  • numer PESEL, a w jego braku serię i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • datę urodzenia oraz płeć, jeżeli nie nadano numeru PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • adres poczty elektronicznej,
  • numer telefonu do kontaktu;
  1. oznaczenie osoby udzielającej teleporady, tj. imię i nazwisko, tytuł zawodowy oraz numer prawa wykonywania zawodu;
  2. informacje dotyczące stanu zdrowia oraz zalecanego procesu diagnostycznego i leczniczego:
  • rozpoznanie choroby lub problemu zdrowotnego,
  • zalecenia,
  • informacje o wystawionych zaświadczeniach, receptach lub skierowaniach,
  • inne informacje istotne dla procesu leczenia.

Karty teleporady przechowuj przez 30 dni od dnia udzielenia teleporady. Karta teleporady i skrócony okres przechowywania dokumentacji dotyczy świadczeniodawców, którzy udzielają świadczeń w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach systemu utworzonego przez Ministerstwo Zdrowia.

W wyniku teleporady pacjent może uzyskać zalecenia, sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność, ale także e-zwolnienie czy e-receptę. Recepta wystawiona w warunkach teleporady realizowanej w ramach systemu oraz dokument realizacji recepty zawierają dane wymagane dla recepty pro auctore albo pro familiae.

Poznaj fachowe porady dotyczące zarządzania placówką medyczną w okresie epidemii koronawirusa. Kliknij tutaj»

Sięgnij po więcej porad »

 

Czy wdrożyłeś już zmiany wynikające z rozporządzenia ministra zdrowia? Sprawdź »

Dokumentacja Medyczna w praktyce

 
 

Co musisz wiedzieć o badaniach medycyny pracy w okresie epidemii koronawirusa? »

 
 

Zarządzasz na co dzień placówką medyczną?

Próbujesz odnaleźć się w gąszczu przepisów i rosnącej konkurencji na rynku usług medycznych? Masz problem i szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania?
Specjalnie z myślą o menedżerach, takich jak Ty, przygotowaliśmy portal, który pomoże Ci szybciej i sprawniej podejmować kluczowe dla placówki medycznej decyzje, unikać konfliktowych sytuacji z personelem i pacjentami. Otrzymasz także gotowe rozwiązania związane z zarządzaniem usługami medycznymi, dzięki którym wyprzedzisz konkurencję.

Portal to fachowa baza wiedzy o zarządzaniu placówką medyczną, a nasi użytkownicy cenią go za:

  • aktualność tematów
  • duży zasób informacji eksperckich
  • współpracę z szerokim gronem ekspertów, radców prawnych i doświadczonych menedżerów (możliwość zadania pytania ekspertom za pośrednictwem e-mail)
  • poruszanie najbardziej istotnych problemów opieki zdrowotnej w Polsce

Czy potrzebujesz dodatkowej rekomendacji? Sprawdź nas »

 

Jak prowadzić dokumentację medyczną w_przypadku świadczenia teleporad

RODO w ochronie zdrowia

 
 

Działalność aptek w dobie pandemii COVID-19 »

 
 
 

WZORY DOKUMENTÓW

 

Karta teleporady

W tym tygodniu polecamy następujący wzór:

Karta teleporady

Dzięki wskazówkom i gotowym wzorom dokumentów zamieszczonym w portalu szybciej i sprawniej podejmiesz kluczowe dla placówki medycznej decyzje, unikniesz konfliktowych sytuacji z personelem i pacjentami, a także poznasz gotowe rozwiązania związane z zarządzaniem usługami medycznymi, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję.

Jeśli nie masz wykupionego pełnego dostępu do portalu, możesz pobrać wzór bez dodatkowych kosztów, zakładając konto testowe. Po założeniu konta testowego będziesz miał dostęp nie tylko do tego wzoru, lecz także do wszystkich innych tekstów na portalu przez 14 dni!

Załóż konto testowe TERAZ »

Sięgnij po więcej porad »

 

Skorzystaj >

 

Jesteśmy na Facebooku

 

Opinie Czytelników

Portal serwiszoz polecam wszystkim, którzy szukają ciekawych i przydatnych informacji dotyczących zarządzania podmiotem leczniczym. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie - od nowości dotyczących m.in. przepisów prawnych, kosztów działalności do aktualnych problemów funkcjonowania podmiotów leczniczych w obecnym systemie opieki zdrowotnej. Bieżący dostęp do serwiszoz.pl będzie dla każdego przydatnym narzędziem w codziennej pracy.

Piotr Miadziołko, wiceprezes Wielkopolskiego Związku Szpitali Powiatowych, członek Rady Naczelnej Polskiej Federacji Szpitali

Merytoryczna wiedza wprost na Twoją skrzynkę pocztową »

 
 
 

Zarządzaj swoim kontem:

 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
Zarzadzanie w Ochronie Zdrowia V2

Wiarygodna
firma

Zarzadzanie w Ochronie Zdrowia V2

Atest
antyspamowy

Zarzadzanie w Ochronie Zdrowia V2

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »